Muzeum Diecezjalne w Toruniu 17 grudnia ub.r. zorganizowało wykład „Architektura klasztorna w Irlandii” poprowadzony przez dr hab. Ryszardę Bulas, która przybliżyła sztukę architektoniczną w okresie wczesnochrześcijańskim i średniowieczu
O Irlandii mówi się, że jest wyspą świętych. Prelegentka przed prezentacją budownictwa klasztornego scharakteryzowała mentalność Irlandczyków i ich duchowość. Przy podziale kulturowym Irlandii i władzy w poszczególnych hrabstwach każdy człowiek był tam potomkiem mnicha, poety albo króla. Podkreśliła, że poznając Irlandczyków, można zauważyć w nich dużą elastyczność charakteru, są jednak pryncypialni, silni wewnętrznie, ale też prostolinijni. Takie cechy rzutowały na ich działanie. Kochali zawsze podróże z przyczyn duchowych i ascetycznych – pro Christi amore i wyzwolenia duszy. Można powiedzieć, że włóczyli się po Europie, zaznaczając znaczny obszar swojej bytności. Irlandczyk osiadał tam, gdzie „znalazł” Chrystusa. Chętnie zakładali klasztory i to na wyspach. Większość klasztorów w Europie Zachodniej zakładali Irlandczycy. Trzeba podkreślić, że właśnie dzięki klasztorom przetrwała kultura Europy. Muzyka zajmuje u nich szczególne miejsce, stąd harfa w herbie Irlandii. Harfa charakteryzuje duszę człowieka, a jej struny zrównoważone wnętrze.
Wczesne budowle chrześcijańskie (V-IX wieku) to kościoły z drewna, trzciny i gliny. Następnie powstawały clochany, czyli eremy, które przeznaczone były dla mnicha indywidualnie, były to kamienne budowle z małymi wejściami, robionymi bez zaprawy. Na podkreślenie zasługuje fakt, że klasztory powstałe w VI wieku w Kells, Monasterboice, Glendalough, Clonmacnoise, Ardmore, Kildare istnieją do dziś. Kolejne budowle to oratoria z kamienia o kształcie odwróconej łodzi, a już od X wieku kościoły z kamienia. Przy tych budowlach powstawały cmentarze. Klasztory były wyrazem pragnienia bycia świętym. Ważnymi świętymi w Irlandii byli św. Patryk, który schrystianizował północną część Irlandii, oraz św. Brygida z Kildare.
Pod hasłem: „Ekumenizm dla ewangelizacji” odbyły się Duszpasterskie Wykłady Akademickie
Spotkanie, zorganizowane przez Instytut Ekumeniczny KUL we współpracy z Wydziałem Duszpasterskim Kurii Metropolitalnej w Lublinie, zgromadziło w dniach 28-29 sierpnia przede wszystkim kapłanów oraz katechetów naszej archidiecezji. 73. Edycję DWA otworzył abp Stanisław Budzik. Wielki Kanclerz KUL wskazał na trafność podjętej tematyki z racji 50. rocznicy „Dekretu o ekumenizmie” Soboru Watykańskiego II. Przypomniał o biblijnych (Jezusowa modlitwa o jedność) i misyjnych (zgorszenie podziałem) korzeniach ekumenizmu. Jak podkreślał, misyjne doświadczenie Kościoła pokazuje wielką mądrość ojców Soboru Watykańskiego II ostrzegających, że podziały w łonie chrześcijaństwa sprzeciwiają się woli Chrystusa, są skandalem i utrudniają ewangelizację świata, podważając wiarygodność uczniów Chrystusa. Następnie rektor KUL ks. prof. Antoni Dębiński przypomniał historię DWA, które były organizowane już w latach 30. XX wieku. Życzył zgromadzonym, by zdobyta wiedza pomagała w codziennych spotkaniach z drugim człowiekiem. Uczestnicy obejrzeli też krótki film o arcybiskupie seniorze Bolesławie Pylaku, który przypomniał słowa sługi Bożego kard. Stefana Wyszyńskiego: „KUL był moją wielką troską”.
Rząd Hiszpanii Pedro Sáncheza zamierza usunąć figury świętych znajdujące się wokół krzyża w Dolinie Poległych (Valle de los Caidos), miejscu złożenia ciał ponad 30 tys. ofiar wojny domowej w tym kraju z lat 1936-1939. Centrolewicowy gabinet zatwierdził nowy plan zagospodarowania tej zainaugurowanej w 1959 roku pod Madrytem budowli, nad którą wznosi się ponad 154-metrowy krzyż. Usytuowane wokół jego podstawy postacie czterech ewangelistów oraz Maryi trzymającej umęczone ciało Jezusa, jak wynika z makiety architektonicznej, mają zostać usunięte. Zniknąć mają także monumenty przedstawiające cztery cnoty: siłę, roztropność, sprawiedliwość i umiarkowanie.
Zgodnie z zapowiedziami rządu Pedro Sáncheza, modernizacja w ramach zatwierdzonego we wtorek projektu pt. „Krzyż i podstawa”, obejmująca m.in. prace przy usunięciu symboli religijnych, ma służyć „większemu pluralizmowi” w miejscu pochówku ofiar wojny domowej, zarówno frankistów dowodzonych przez generała Francisco Franco, jak i ich przeciwników.
Co najmniej pół miliona osób weźmie udział w modlitwach, wydarzeniach publicznych, spotkaniach szkolnych, koncertach i marszach, także poprzez media społecznościowe. Od 15 do 23 listopada trwa międzynarodowa kampania promowana przez papieską fundację Pomoc Kościołowi w Potrzebie (Aid to the Church in Need), mająca na celu uwrażliwienie opinii publicznej na dramatyczną rzeczywistość prześladowanych chrześcijan oraz promocję prawa do wolności religijnej - informuje Vatican News.
Od Rzymu po Bogotę, od Sydney po Paryż - kościoły, budynki i miejsca symboliczne na całym świecie zostaną podświetlone na czerwono. Czerwień iluminacji przypomina o ofierze tych, którzy świadczą o wierze aż do przelania krwi. Przypomina o tym Pomoc Kościołowi w Potrzebie (ACN), prezentując Red Week 2025 - międzynarodową kampanię organizowaną od dziś do 23 listopada przez tę papieską fundację, aby zwrócić uwagę opinii publicznej na dramat prześladowanych chrześcijan i promować prawo do wolności religijnej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.