Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Cieszyńska gwiazda

Antonina Kraszewska z 4 klasy Katolickiej Szkoły Podstawowej w Cieszynie nagrała piosenkę z Piotrem Rubikiem w profesjonalnym studiu nagrań w Warszawie.

Niedziela bielsko-żywiecka 21/2021, str. VI

[ TEMATY ]

muzyka

Archiwum rodzinne

10-letnia artystka to laureatka konkursu Novakid’s MusicKid

10-letnia artystka to laureatka konkursu Novakid’s MusicKid

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nagranie stanowiło nagrodę w konkursie wokalnym Novakid’s MusicKid, organizowanym przez szkołę języka angielskiego dla dzieci Novakid z Krakowa, która uczy języka angielskiego drogą internetową. W jury konkursu zasiadł znany polski kompozytor, muzyk i dyrygent Piotr Rubik, który co tydzień wybierał najlepszego artystę z danej grupy zgłoszeń. Następnie publiczność drogą głosowania wybierała laureata konkursu.

W efekcie nagrodę główną zdobyła 10-letnia Antonina Kraszewska, która w szkole udziela się muzycznie na akademiach, uroczystościach i festynach. Czasami śpiewa psalmy i pieśni na Mszach św. Prócz tego uczęszcza do Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Ignacego Paderewskiego w Cieszynie, gdzie uczy się w klasie V gry na skrzypcach oraz gry na flecie poprzecznym,

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dziewczynka nagrała anglojęzyczny utwór „People Help The People” autorstwa Birdy. – Początkowo obawiałam się tego nagrania i spotkania z tak znakomitym muzykiem, jakim jest pan Piotr Rubik. Jak się później okazało – cała ekipa realizująca nagranie, a zwłaszcza pan Piotr, podeszli do całej sprawy bardzo profesjonalnie. Wszystko było dopięte na ostatni guzik, co sprawiło, że pobyt wspominam bardzo dobrze i z wielkim sentymentem do niego wracam – wspomina Antosia.

Reklama

W rozmowie z naszą redakcją podkreśla, że całe nagranie sprawiło jej wiele radości i dostarczyło niezapomnianych przeżyć. – Pan Piotr Rubik okazał się być miłym, dobrym i sympatycznym człowiekiem, co przekładało się na bardzo dobrą atmosferę w studiu. Usłyszałam wiele cennych rad, wzbogaciłam swoje doświadczenie, jeśli chodzi o pracę studyjną. Całe nagranie zajęło nam 4 godziny, z czego samego śpiewania jakieś 2/3 godziny. Z ust pana producenta usłyszałam, że poszło nam ekspresowo, gdyż inni nagrywają nieraz całymi dniami – dodaje laureatka konkursu, która w przyszłości chciałaby nagrywać profesjonalnie piosenki.

Rodzice Antosi nie kryją radości z sukcesu córki: – Jesteśmy z niej dumni. Tosia śpiewa już od jakiegoś czasu, osiąga sukcesy na różnych międzynarodowych i ogólnopolskich festiwalach wokalnych, konkursach i przeglądach piosenki, więc nie raz mogliśmy się tak poczuć jak w tej chwili. Jednak do każdego występu i wygranej staramy się podchodzić z dużą rezerwą i spokojem – zaznaczają Katarzyna i Tadeusz Kraszewcy.

Podkreślają, że talent córki był zauważalny od jej najmłodszych lat. – Tosia już jako przedszkolak, w wieku 4-5 lat, wykazywała bardzo dobry słuch muzyczny i spory zakres śpiewanych dźwięków jak na swój wiek. A mówimy o tym z przekonaniem, gdyż oboje jesteśmy z wykształcenia muzykami. Obecnie mąż zawodowo zajmuje się muzyką, jest nauczycielem muzyki i organistą w kościele św. Marii Magdaleny w Cieszynie. Ja jestem nauczycielem w katolickim przedszkolu w Cieszynie, w którym prowadzę dodatkowo zajęcia z rytmiki. Ponadto najstarszy syn Konrad gra na wiolonczeli, jest w I klasie II stopnia Szkoły Muzycznej w Cieszynie. Młodsza córka Zosia gra na skrzypcach i jest w klasie I Szkoły Muzycznej w Cieszynie, a najmłodszy dwuletni syn Tobiasz, to jeszcze czas pokaże – uśmiecha się pani Katarzyna.

Teledysk z udziałem Antoniny i Piotra Rubika można zobaczyć na kanale YouTube szkoły Novakid Polska: Novakid’s MusicKid – Antonina Kraszewska – Laureatka konkursu. Prócz tego dziewczynka zaśpiewała utwór „Wolność” Piotra Rubika z okazji Święta Konstytucji 3 maja, który można posłuchać na YouTube Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Turystyki Łączka.

2021-05-18 10:57

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowości w muzyce kościelnej

Niedziela rzeszowska 48/2017, str. 1

[ TEMATY ]

muzyka

Bartosz Siorek

Z radością przyjęliśmy informację, że Konferencja Episkopatu Polski na 377. Zebraniu Plenarnym w Lublinie przyjęła nową „Instrukcję o muzyce kościelnej”. Poprzedni tego typu dokument został wydany w 1979 r. Wiele od tamtego czasu się zmieniło. Rozwój nowoczesnej technologii, mediów, gwałtowne zmiany w kulturze polskiej, która po 1989 r. otwarła się na wpływy Europy Zachodniej, powstanie nowych ruchów i wspólnot w Kościele, nowa twórczość muzyczna – to tylko niektóre ważniejsze czynniki wywołujące także widoczne zmiany w liturgii świętej i ściśle związanej z nią muzyce liturgicznej. W przeżywanie liturgii, która zawsze pozostaje niezmiennym działaniem Chrystusa, zaangażowany jest także człowiek, który podlega zmianom i rozwojowi. Czynnik ludzki nigdy nie jest doskonały i wolny od błędów, stąd Kościół publikując instrukcje o różnej tematyce, pokazuje dobre i mądre perspektywy, a zarazem stara się korygować to, co jest niewłaściwe. Taki charakter posiada wspomniana „Instrukcja o muzyce kościelnej”. Pewną nowością w jej treści jest zagadnienie liturgii transmitowanej przez media (rozdz. VII) oraz dołączenie kwestii koncertów w kościołach (co od 30 lat szczegółowo reguluje „Instrukcja o koncertach w kościołach” wydana przez Kongregację Kultu Bożego). Instrukcja dość szczegółowo omawia m.in. funkcje muzyczne w liturgii, muzykę w poszczególnych częściach Mszy św. czy problem używania instrumentów muzycznych w liturgii. Zwraca uwagę m.in. na to, by psalm responsoryjny był wykonywany zawsze z ambony przez jedną osobę (p. 19b). Nie należy proklamować słowa Bożego z chóru. Psalm responsoryjny jest bowiem integralną częścią liturgii słowa. Nie wolno też psalmu wykonywać wielogłosowo. Warto zwrócić uwagę na tzw. jedność formy w przypadku prefacji. Dialog, prefacja i Sanctus to jeden „utwór”, stąd może być albo w całości śpiewany, albo w całości recytowany (p. 20b). Biskupi polscy przestrzegają, by nie rozdzielać tych części, śpiewając dialog, a recytując prefację. Podobnie ma się rzecz z modlitwą „Ojcze nasz”, która stanowi jedną formę wraz ze wstępem i embolizmem (p. 20g). Jeśli chodzi o instrumentarium, dopuszczone do użytku w liturgii są, obok organów, te instrumenty, które odpowiadają godności miejsca, nie są zbyt hałaśliwe i nie kojarzą się z muzyką rozrywkową, świecką (por. 37bc). Wyklucza się np. gitarę elektryczną, perkusję, fortepian czy syntezator. Koniecznie trzeba też pamiętać, że liturgia nie jest miejscem dowolnej twórczości poszczególnych wspólnot czy osób duchownych. Jest własnością i niezwykłym skarbem całego Kościoła. Dlatego trzeba respektować obowiązujące przepisy. Nie wolno np. wykonywać pieśni, które nie posiadają aprobaty kompetentnej władzy kościelnej (p. 41). Wykluczone są także piosenki religijne, zwłaszcza te o treści banalnej czy infantylnej oraz w warstwie muzycznej upodobnione do muzyki rozrywkowej. Świętość jest swego rodzaju „innością”, stąd też muzyka liturgiczna (sacrum) musi różnić się od tej, którą wykonujemy czy słuchamy w życiu świeckim (profanum). W czasie liturgii nie wolno odtwarzać muzyki ani używać tzw. automatycznych organistów. W liturgii muzyka musi być żywa.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: święta jak w stajence, tylko dzieci brak, same zwierzęta

2025-12-21 18:38

[ TEMATY ]

dzieci

Włochy

Adobe.Stock

W wielu włoskich rodzinach przy świątecznym stole ponownie zabraknie dzieci. Ich miejsca zajmują zwierzęta. Jak podał urząd statystyczny, od 2006 r. odsetek bezdzietnych par w wieku poniżej 65 lat posiadających zwierzęta domowe wzrósł o 10 punktów procentowych: z 38 do 47,9 proc. Zwierzęta domowe to jedyna populacja, która wzrosła w ciągu ostatnich 10 lat we Włoszech.

Wielokrotnie przestrzegał przed tym Franciszek: „Istnieje kultura, w której przedkłada się posiadanie psów i kotów nad posiadanie dzieci” – mówił przed rokiem argentyński papież.
CZYTAJ DALEJ

Kardynał Pizzaballa w Gazie: Odbudujemy wszystko

2025-12-21 17:05

[ TEMATY ]

strefa gazy

Gaza

kard. Pizzaballa

Vatican Media

Łaciński patriarcha Jerozolimy przebywa z wizytą duszpasterską w parafii Świętej Rodziny w mieście Gaza. Jego obecność jest wyrazem pragnienia towarzyszenia wiernym w nadziei, solidarności i modlitwie.

Łaciński patriarcha Jerozolimy, kardynał Pierbattista Pizzaballa, przed świętami Bożego Narodzenia odwiedza parafię Świętej Rodziny w Gazie. W te święta, podobnie jak w zeszłym roku, parafianie otrzymają wsparcie i wyrazy solidarności od kardynała. Łaciński patriarcha Jerozolimy przybył do Gazy na obchody Bożego Narodzenia w towarzystwie swojego wikariusza, prałata Williama Shomali, oraz niewielkiej delegacji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję