Reklama

Historia

Początek końca I Rzeczypospolitej

Rozbiór Polski przez sąsiadów, który miał miejsce w końcu XVIII wieku, był wydarzeniem bezprecedensowym w nowożytnych dziejach Europy. 250 lat temu dokonał się jego pierwszy etap.

Niedziela Ogólnopolska 31/2022, str. 28-29

[ TEMATY ]

Rozbiór Polski

pl.wikipedia.org

Jan Matejko, Rejtan na sejmie 1773

Jan Matejko, Rejtan na sejmie 1773

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już w połowie XVII wieku dobrze działający dotąd w Rzeczypospolitej mechanizm demokracji szlacheckiej zaczął się zacinać. Coraz bogatsza i silniejsza magnateria dbała głównie o własne interesy, a szlachta domagała się coraz to nowych przywilejów i ograniczenia władzy królewskiej. Jeszcze tylko rozpędem dawnej potęgi państwo jakoś działało, ale coraz mniej było w nim obywateli, którym by na nim zależało. To wtedy powstało hasło: „Polska nierządem stoi”, i co gorsza, wielu w to uwierzyło.

Na domiar złego, na początku kolejnego wieku podjęto szereg fatalnych decyzji politycznych, w wyniku których Rzeczpospolita stała się terenem walk wojsk rosyjskich, szwedzkich i pruskich. Wkrótce została uzależniona od woli moskiewskich władców, którzy narzucali swoich kandydatów na polskich królów i dbali o to, aby żadne reformy nie weszły w życie. Kanclerz rosyjski Michaił Woroncow w 1763 r. tłumaczył przy tym swoim zachodnim kolegom, że Polska jest bezustannie pogrążona w chaosie i że dopóki zachowa swój obecny ustrój, nie będzie zasługiwała na to, by uznać ją za jedno z mocarstw Europy. Utrwalanie w propagandzie europejskiej wizerunku Polski jako kraju ogarniętego wieczną anarchią skutecznie ośmieszało ją i jej mieszkańców. Francuski filozof Wolter mawiał: „Jeden Polak – to sam urok, dwóch Polaków – awantura, trzech Polaków – o, to już sprawa polska!”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przesunąć słupy graniczne

Reklama

Taki kraj nie zasługiwał na samodzielne istnienie. Najbardziej zainteresowane jego podziałem były Prusy, które już w czasie potopu szwedzkiego próbowały tego dokonać. Okazja nadarzyła się, kiedy w 1768 r. w Rzeczypospolitej wybuchła konfederacja barska – powstanie patriotycznie nastawionej szlachty przeciwko wtrącaniu się obcych w polskie sprawy. Rosja uwikłała się wtedy dodatkowo w wojnę z Turcją i musiała się pożegnać z planami zagarnięcia całej Polski dla siebie. Wprawdzie wygrywała na polach bitew, ale była osłabiona finansowo dwiema wojnami. Musiała zgodzić się na kompromis, by w ogóle uzyskać jakieś korzyści i nie stracić wszystkiego.

Dyplomacja pruska zaczęła intensywnie działać. Król pruski Fryderyk tłumaczył carycy Katarzynie, że niewdzięczni Polacy nie zasługują na jej pobłażliwość. Ostatecznie przekonali ją Austriacy, którzy wykorzystując sytuację w 1769 r., zajęli Spisz, a rok później zaanektowali Nowy Targ i Nowy Sącz. W styczniu 1771 r. caryca zdecydowała. W rozmowie z księciem Henrykiem Hohenzollernem, bratem króla pruskiego, stwierdziła, że nic nie stoi na przeszkodzie, by inni sąsiedzi Polski postąpili wzorem Austrii i przesunęli swoje słupy graniczne. Rezydent pruski w Petersburgu pisał do Fryderyka II: „Zajęcie starostwa sądeckiego wywarło tu wielkie wrażenie. Mówi się, że Prusy tytułem odszkodowania za wypłacone subsydia winny wziąć Warmię (...). Okoliczności te są bardzo pomyślne dla trzech dworów”.

Wiadomość o porozumieniu prusko-rosyjskim w sprawie podziału Rzeczypospolitej rezydent rosyjski w Warszawie Kasper von Saldern przyjął z entuzjazmem. Napisał: „Polaków należy zastraszyć. Trzeba ich ogłuszyć już w pierwszej minucie, potem już można rozgnieść ich bez trudności, wykorzystując osobiste niechęci, chciwość i słabość wewnętrzną. Każdy Polak podda się natychmiast, gdy dostrzeże przewagę sił przeciwnika”.

W imię Przenajświętszej Trójcy

Reklama

Kilka miesięcy trwały rokowania w sprawie podziału łupu, w czasie których wojska pruskie i austriackie posuwały się wolno, lecz nieustannie w głąb Rzeczypospolitej. W końcu 5 sierpnia 1772 r. podpisano w Petersburgu traktat rozbiorowy rozpoczynający się od słów: „W imię Przenajświętszej Trójcy. Duch stronniczy, podtrzymujący anarchię w Polsce, każe obawiać się zupełnego rozkładu państwa, co by mogło zaszkodzić interesom sąsiadów tej rzeczypospolitej, naruszyć dobre stosunki istniejące między nimi i wszcząć ogólną wojnę. Wobec tego Austria, Prusy i Rosja, mając zresztą względem Polski pretensje i prawa, równie dawne jak i słuszne, postanowiły wystąpić z nimi, przywrócić porządek w Polsce i nadać temu państwu stan polityczny bardziej zgodny z interesami jego sąsiadów”.

Zgodnie z traktatem Rosja zagarnęła tereny na wschód od Dźwiny i Dniepru (92 tys. km2 i 1,3 mln ludności). Austria zajęła Małopolskę po Wisłę i San na północy oraz Podole po Zbrucz na wschodzie (83 tys. km2 i 2,65 mln ludności). Prusy opanowały Pomorze Gdańskie bez Gdańska i Torunia, Warmię oraz część Wielkopolski i Kujaw (36 tys. km2 i 580 tys. ludności), realizując stare marzenie o połączeniu terytorium Prus i Brandenburgii.

Niezwykle zadowolony z siebie Fryderyk pruski pisał: „Spożyjemy jedną hostię – Polskę, i jeżeli nie zbawi to naszych dusz, to na pewno będzie z wielką korzyścią dla naszych państw”. A Wolterowi się pochwalił: „Zwróć pan uwagę na to, że cała ta sprawa odbyła się bez przelania krwi (...). Odrobina atramentu z pomocą pióra wszystkiego dokonała i Europa będzie uspokojona, przynajmniej wolna od ostatnich zamieszek”.

Europa przyjęła z obojętnością wiadomość o rozbiorze. Zaprotestował jedynie król Hiszpanii.

Tylko Rejtan

Państwowa grabież nie wystarczyła państwom zaborczym. Zażądali od Polaków sejmowej zgody na zagarnięcie polskiego terytorium. Początkowy opór króla Stanisława Augusta Poniatowskiego złamano groźbą ostrzelania Warszawy i rozbioru całego kraju. 30 września 1773 r. sejm ratyfikował traktaty rozbiorowe. Protestowało jedynie kilku posłów. Do historii przeszedł gest posła nowogrodzkiego Tadeusza Rejtana, który chcąc powstrzymać posłów przed wyjściem z sali, stanął w drzwiach, rozkrzyżował ręce i zaklinał pozostałych na miłość Boga i ojczyzny, by nie opuszczali jej w potrzebie. W końcu rzucił się na ziemię, wołając, aby wyszli, jeśli to chcą uczynić, lecz przez jego ciało. Nie zawahali się tego zrobić.

Kilka lat później ambasador brytyjski w Warszawie napisał: „Od rozbioru do dnia dzisiejszego Polska nie posiada już ani własnej historii, ani politycznie niezależnej egzystencji. Pozbawiona handlu, nie mająca ani jednego zewnętrznego sprzymierzeńca, nie dysponując ani dostateczną siłą wewnętrzną, ani dochodami umożliwiającymi wyemancypowanie się spod obcej przemocy, ściskana ze wszystkich stron przez trzy potężne monarchie, zdaje się trwać w milczącym oczekiwaniu na wyrok, który przyniesie jej całkowite unicestwienie (...). Taki oto jest los kraju, który pod mądrymi rządami mógłby śmiało stanąć w rzędzie najprzedniejszych mocarstw Europy”.

2022-07-26 09:56

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

85. rocznica IV rozbioru Polski

[ TEMATY ]

Rozbiór Polski

NSZZ"S" Region Mazowsze

Uczniowie warszawskich szkół podczas apelu

Uczniowie warszawskich szkół podczas apelu

17 września 1939 r. w Polsce rozpoczęła się okupacja sowiecka, która w niedługim czasie doprowadziła do ludobójstwa w Katyniu i masowych deportacji Polaków na Wschód. Świadomość tej tragedii określanej jako IV rozbiór Polski to moralne zobowiązanie współczesnych – zwłaszcza w czasie, kiedy Rosja znów zagraża Europie.

W połowie września 1939 roku Polska, walcząca z hitlerowskimi Niemcami, doświadczyła kolejnego ciosu. Na wschodnie tereny Rzeczypospolitej wkroczyła Armia Czerwona, realizując zdradziecki pakt Ribbentrop-Mołotow. Tego dnia rozpoczęła się kolejna faza tragedii narodu polskiego. Ponad połowa terytorium Rzeczypospolitej znalazła się pod okupacją ZSRR. Do niewoli trafiło blisko 250 tysięcy polskich jeńców. W aresztach NKWD najdłużej przetrzymywani byli oficerowie. Choć uwięzieni, trwali w wierności Ojczyźnie i zachowali honor żołnierza Rzeczypospolitej. Najwyższe władze Związku Sowieckiego uznały ich za nieprzejednanych, groźnych wrogów sowieckiego imperium i nakazały zamordować. To dzień, który w sercach wielu Polaków pozostaje głęboko zapisany jako symbol zdrady i niewyobrażalnej krzywdy, jaką przyniosła sowiecka napaść. Uczy też, co warte są traktaty z Rosją. Przecież 25 lipca 1932 r. w Moskwie podpisano polsko-sowiecki pakt o nieagresji. Miał jakoby wzmacniać międzynarodową pozycję Polski w Europie, szczególnie wobec Berlina. Stwarzał też warunki dla dalszej poprawy stosunków ze Związkiem Sowieckim. A siedem lat później został potajemnie złamany. Rosyjska zdrada pokazała Europie, że próba ułożenia się z Władzą Rosji (nieważne jaką międzynarodową nazwę posiada) wcześniej czy później kończy się tragicznie. Mimo to Europa po wojnie, po upadku ZSRR, nadal naiwnie ufała Rosji. W 1994 r. w Memorandum Budapeszteńskim podpisanym przez Stany Zjednoczone, Rosję i Wielką Brytanię kraje te zobowiązały się do respektowania suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy. Dokument wyraźnie stwierdzał, że mocarstwa nie zastosują "groźby lub użycia siły przeciw integralności terytorialnej bądź politycznej niezależności Ukrainy". Ponadto kraje te miały powstrzymać się od "przymusów ekonomicznych zmierzających do podporządkowania swoim własnym interesom" praw Ukrainy związanych z jej suwerennością. Co zostało z Memorandum pokazują codzienne doniesienia z bombardowania Ukrainy. Postanowienia w 2014 r. złamała Rosja, anektując należący do Ukrainy Krym i angażując się w konflikt w Donbasie.
CZYTAJ DALEJ

Św. Piotr Kanizjusz - wielki teolog XVI wieku

[ TEMATY ]

święty

wikipedia.org

Dziś chciałbym opowiedzieć wam o św. Piotrze Kanisie, czyli Kanizjuszu, jak brzmi zlatynizowana forma jego nazwiska - bardzo ważnej postaci XVI wieku w Kościele katolickim. Urodził się 8 maja 1521 w holenderskim Nijmegen.

Jego ojciec był burmistrzem tego miasta. Gdy studiował na Uniwersytecie w Kolonii, odwiedzał mnichów klasztoru kartuzów św. Barbary - prężnego ośrodka życia katolickiego i innych pobożnych ludzi, praktykujących duchowość, zwaną devotio moderna. 8 maja 1543 wstąpił do Towarzystwa Jezusowego w Moguncji ( Nadrenia-Palatynat), po odbyciu rekolekcji pod kierunkiem bł. Piotra Favre´a (Fabera) - jednego z pierwszych towarzyszy św. Ignacego Loyoli. Wyświęcony na kapłana w czerwcu 1546 w Kolonii już w następnym roku jako teolog biskupa Augsburga, kard. Ottona Truchsessa von Waldburg, przybył na Sobór Trydencki, gdzie współpracował z dwoma swymi współbraćmi zakonnymi - Diego Laínezem i Alfonso Salmeronem.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Wyruszył Orszak Trzech Króli!

2025-12-21 11:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Spotkanie organizacyjne Orszaku Trzech Króli

Spotkanie organizacyjne Orszaku Trzech Króli

Organizatorzy i wolontariusze Orszaku Trzech Króli 2026 rozpoczęli bezpośrednie przygotowania do tego wydarzenia.

Już po raz kolejny w święto Trzech Króli ulicami miast całej Polski, jak i archidiecezji łódzkiej przejdą kolorowe, roztańczone i radosne Orszaki Trzech Króli. Do organizacji zgłosiły się zarówno największe miasta jak i małe miasteczka czy wsie. Odpowiedzialni za przygotowanie tego wydarzenia spotkali się, by rozpocząć bardzo intensywne, bezpośrednie przygotowania do Orszaku. Hasło tegorocznego Orszaku Trzech Króli „Nadzieją się cieszą” wywodzi się ze słów drugiej zwrotki kolędy „Mędrcy świata, Monarchowie”. Wynika ono z Roku Nadziei, ogłoszonego przez śp. Papieża Franciszka jako Rok Jubileuszu Narodzin Jezusa Chrystusa, a który zakończy się właśnie 6 stycznia 2026 r. Spotkanie wolontariuszy, artystów i koordynatorów Orszaku rozpoczęła modlitwa. Koordynator Orszaku Trzech Króli przedstawił tegoroczną trasę Orszaku, który, podobnie jak w roku ubiegłym, rozpocznie się Mszą świętą w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego na ulicy Sienkiewicza, gdzie gościnnie progi świątyni otworzą ojcowie Dominikanie. - W scenariuszu tegorocznego Orszaku zawarte są sceny ukazujące różne ludzkie sytuacje, które obrazują brak nadziei. Będziemy szli widząc wokół nas samotność, depresję, czy Heroda – influencera, zapatrzonego tylko w samego siebie. Można powiedzieć, że Orszak idzie wbrew nadziei! A na zakończenie dochodzimy do żłóbka, w którym jest cała nasza Nadzieja – Jezus Chrystus – tłumaczy ks. Grzegorz Matynia, organizator łódzkiego Orszaku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję